16-
Een in Amerika getrainde ingenieur, genaamd Sotaro Hashimoto, startte de "Kwaishinsha Company" met de specifieke bedoeling om auto's te produceren in Japan. Zijn drie financiers waren Kenjiro Den, Rokuro Aoyama en Metaro Takeuchi. Om zijn drie financiers te eren heeft Sotaro zijn eerste auto naar hun vernoemd door hun initialen van hun achternamen samen te voegen; DAT. DAT betekend in Japans ook "hare", (wat volgens mij haas betekend, of dat weer op snelheid geduid heeft weet ik niet). Na heel wat naamsveranderingen en fusies ondergaat de firma in 1930 een financiële reorganisatie. Een nieuwe serie kleine auto's geeft de doorslag om een nieuwe firma naam te nemen. Omdat elke nieuwe auto is ontwikkeld uit een oud model, word elk "kind" van DAT dus DATSON. Uiteindelijk in 1932 of '33 word de naam veranderd naar DATSUN. Er worden twee mogelijke redenen aangegeven voor deze uiteindelijke naam.
1) Het woord "SUN" betekend verlies of ongewilde gebeurtenis, misschien dat daarom de firmanaam is veranderd nadat een orkaan de nieuwe DAT fabriek had overstroomd.
2) Het woord "SUN" betekend ook zon, wat wellicht verwijst naar de zon die op Japanse nationale vlag prijkt.
Het verhaal gaat dat toen één van de eerste Nissan afgevaardigden Amerika bezocht, nadat men Datsuns begon uit te voeren, naar een musical (genaamd My Fair Lady) ging op Broadway en daar zo van onder de indruk was dat hij besloot de nieuwe serie sportwagens om die reden Fairlady te noemen. Het ging hier om de roadster/cabrio versie, de Datsun Fairlady Roadster of wel Sports genoemd. De Fairlady naam is ook gebleven op de opvolger, de 240Z, In Japan worden deze Fairlady Z genoemd.
In 1964 was men al bezig met het ontwerpen van een sportwagen specifiek voor de Amerikaanse
markt. Nissan betrok de Duitse Albrecht Goertz bij hun nieuwe project, vanwege zijn
kennis met de Amerikaanse smaak en als ontwerper. Goertz ontwikkelde samen met Nissan
designers een hard-
1969 Tokyo Japan. Het was op de Tokio Motor Show dat de Datsun 240Z voor het eerst
aan het publiek werd getoond. Een mooi gelijnde slanke 2 zitter met lange lage neus,
een 6 cilinder lijn motor met 2400cc inhoud. In Europa stond de eerste 240Z op de
Autosalon in Brussel op 24 Januari 1970. In het voorjaar van 1971 kwam de 240Z op
de Nederlandse markt en kostte toen fl.19.824,-
1969 Tokyo Japan: Het was op de Tokio Motor Show dat de Datsun 240Z voor het eerst aan het publiek werd getoond. Een mooi gelijnde slanke 2 zitter met lange lage neus, een 6 cilinder lijn motor met 2400cc inhoud.
In Europa stond de eerste 240Z op de Autosalon in Brussel op 24 Januari 1970. In
het voorjaar van 1971 kwam de 240Z op de Nederlandse markt en kostte toen fl.19.824,-
De bekendste Nederlander die in de 240Z gereden heeft is Johan Cruyff, in mei 1972
sierde dit duo de voorpagina van het autoblad Autovisie. Guust Flater is geen onbekende
stripheld met een Z en de Z kwam ook in andere NL tv-
In de USA werd de Z een groot succes, wachtlijsten van meer dan een half jaar waren geen uitzondering. Dit was vooral te danken aan de uitzonderlijk lage prijs van een 240Z in de USA. In totaal zijn er ruim 150.000 stuks van verkocht.
De 240Z is tegenwoordig de meest bekende Datsun sportwagen. Hij is erg bekend geworden door de vele rally's waaraan de 240Z heeft meegedaan. Meer over dit cultuurhistorisch erfgoed kunt u vinden door op onderstaande foto te klikken.
De 240Z werd nog Sports genoemd in het begin maar dit viel later weg. In verschillende landen zijn wat detail verschillen qua spiegels, zijmarkeringslampen, etc. Een 240Z is het beste te onderscheiden van een 260Z/280Z aan zijn dashboard en achterlichten. Het dashboard van een 240Z loopt in het midden gedeelte wat uit (soort pyramide) dit is in de latere Z’s precies andersom. In een 240/260Z zijn nog choke hendels te vinden, in de middenconsole bij de armsteun, bij een 280Z niet meer (heeft injectie). De achterlichten van een 240Z zijn een gehele unit, terwijl bij de 260/280Z de achteruitrijlampen naast de achterlichtunit geplaatst zijn.
De voorloper, Datsun Fairlady Roadster, aka Datsun Sports (1500/1600/2000)
De Datsun 240Z. Let eens op de wieldoppen en het buitenspiegeltje. Het logo onderaan het voorste spatbord.
BNers: Johan Cruijff en Guust Flater
Het pyramide achtige middengedeelte in het dashboard